Kérem töltse ki az űrlapot! A *-al jelöl mezők kitöltése elengedhetetlen az időpont foglaláshoz! Az űrlap beküldése után e-mailben tájékoztatjuk az időpontról!
Közeledik a tavasz. A téli abroncsok hatékonysága csökken. Ahogy melegszik az idő, egyre puhábbá válik, ezért a tapadás sem az igazi, a fogyasztás is megnő. És hangosabb is.
A nyári gumi mintázata és összetétele is eltér a téliétől! Alacsonyabb szilika tartalmának köszönhetően melegebb időben és melegebb aszfalton sem válik túl puhává, amitől az autó tapadása csökken. A mintázata kevésbé bordázott, ezért nagyobb gumi felület érintkezik az úttal. Valamint a mintázatában inkább mély hosszanti és oldalirányú, ami a vízkiszorításban és a vízenfutás elkerülésében segít.
A nyári gumikat 7 fok feletti használatra tervezték. Ettől a hőmérséklettől működik a gumikeverék megfelelően.
Kezd elterjedni az úgynevezett négyévszakos gumi is, ami kevésbé extrém téli időjáráskor gazdaságos megoldás lehet. A gyártók folyamatosan fejlesztik ezeket, de a valós teljesítményük jobbára még elmarad a kimondottan nyári- vagy téligumitól.
Keménységük a nyári és a téli gumi között helyezkedik el. Mintázatban a téli abroncsok lamellázottsága és a nyári gumik mély barázdáltsága jellemző rá.
Nyáron sajnos túl puha, és hamarabb kopik, valamint a fogyasztást is növelheti, télen viszont keményebb, és a tapadás terén szenved hátrányt.
A téli gumi mintázata és összetétele is eltér a nyáriétól! Magasabb szilika tartalmának köszönhetően hidegebb időben, alacsony hőmérsékleten is rugalmas marad. A mintázata/bordázata is mélyebb, valamint jobban elvezeti a nedvességet (olvadt havat, vizet, sarat), ezért használata sokkal biztonságosabb.
Magyarországon sem a nyári gumi, sem a téli gumi használata nem kötelező. Viszont törvényileg szabályozva van, hogy mi számít téli guminak (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 72/2013. (XII. 2.) rendeletében):
„(17a) E rendelet alkalmazásában téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek
a) a gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodó képességgel rendelkezzen,
b) a gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: „M+S”, „M&S”, „M.S”, „MS”, „Winter”, „Winter Use” felirat, „Hópihe” ábra, „Háromágú hegycsúcs” ábra, és
c) a mintázat magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t.”
Ezen kívül a szabályozva van a megfelelő profilmélység is. Erre nem csak a szabályozás, hanem biztonsági szempontból is illik figyelni:
“(4) Az (1) bekezdésben említett járműveken csak olyan gumiabroncsot szabad használni, amelyen a futófelület mintázatának magassága a teljes felületen eléri:
a) az M1, N1, O1 és O2 kategóriájú járműveken a gumiabroncs átmérőjétől függetlenül az 1,6 mm-t; továbbá
b) az egyéb járműveken
ba) a 0,75 métert meg nem haladó átmérőjű gumiabroncsok esetében az 1,6 mm-t,
bb) a 0,75 méternél nagyobb átmérőjű gumiabroncs esetében a 3 mm-t.”
Ha külföldre utazunk, mindenképp nézzünk utána a célország szabályainak!
Minden évszakban veszélyes az elöregedett (10 évnél öregebb) vagy kopott abroncsokat használni. Az öreg gumik tapadása a rugalmasságuk elvesztése miatt jócskán elmarad a kívánttól. A gumijaink életkorát a DOT számból tudjuk kideríteni (Department of Transportation). A 2000 után gyártott abroncsok esetében a DOT szám négy számjegyből áll, amelyek közül az első kettő az év adott hetét a második kettő az évet jelöli. Például 1215 - 2015 12. hetét jelenti.
A kopott abroncsokon pedig a mintázat hiánya okozza a tapadási hiányosságokat.
Forrás: ADAC
Az Armacar-nál kollégáink (akik akár 20+ éves tapasztalattal is rendelkeznek!) segítenek eldönteni, hogy érdemes-e lecserélni a már meglévő nyári gumi szettet. Tanácsot adnak, hogy milyet érdemes vásárolni helyette. Meg is rendelik, és felszerelés közben ellenőrzik is az autót. Ha nálunk cserélteted le a téli gumijaidat nyárira, akkor a kollégák a következő szolgáltatásokat ingyen biztosítják:
A már felnin lévő téli gumi ellenőrzése is szükséges. A centírozást érdemes minden évben elvégezni, hogy az esetleges egyenetlen kopás miatt fellépő kerék- és kormány rázkódást elkerüljük!
Ha az autód nem tartja az egyenest, küzdeni kell a kormánnyal, akkor érdemes a futóművet is beállítani. Ezt is meg tudják oldani, új, precíziós műszerrel!
Forrás: HPA
Foglalj időpontot az armacar.hu oldalon vagy keress minket telefonon (+36309833565)!
ArmaCar.