Daihatsu Boon A vezérlés csere a legtöbb esetben egy alkatrészként, egy elemként kezelt gépjármű javítási munkafolyamatként említett szerviz, holott a vezérlés nem csak egy konkrét alkatrész, hanem alkatrészek együttese, amely röviden a dugattyúk mozgásának összehangolását végzi a szelepekkel.
Ha egy kicsit részletesebben is szeretne elmerülni a vezérlés fogalmában, olvassa el az alábbi cikket
Anyukám is érteni fogja – Az okoskerék - 2017.10.26. - Rusznák András
A változtatható szelepvezérlés leggyakoribb formája az okoskerék, de mi ez pontosan és hogyan is működik? Ennek járunk ma utána.
https://www.autoszektor.hu/hu/content/anyukam-erteni-fogja-az-okoskerek
Természetesen azon kívül, hogy a vezérlés nem csak egy alkatrész, hanem alkatrészcsoport még több fajtája is létezik: vezréműszíjas, vezérműláncos, fogaskerekes megoldás.
Nem Önnek kell eldönteni, megállapítani a vezérlés típusát, megoldási formáját, de a teljes képhez hozzátartozik az is, hogy a megoldások tárháza kerül elő egy vezérléscsere esetén.
A vezérlés cseréje is két paraméter alapján eldöntendő kérdés (már ha nem szakadt már el a szíj, vagy nem ment tönkre valamely eleme): nagyjából 3-6 évente, de 60.000 - 120.000 km-enként cserélni javasolt. Ez típustól, gyártói ajánlástól, de ugyanúgy természetesen, mint az olajcsere vagy váltóolajcsere, a gépjármű korától is függ. Érdemes kollégánkat megkérdezni, így konkrét információ birtokában dönteni a vezérlés cseréjének szükségességéről.
Milyen alkatrészeket cserélünk (az esetek többségében) egy vezérlés csere során?
-
vezérműszíj
-
feszítő és vezető görgők
-
vízpumpa
-
hűtőfolyadék
-
vezérműtengely és főtengely szimering
-
olajpumpa és olajszűrő.
Alapvető, hogy csak azok az alkatrészek kerülnek kicserélésre, amelyek állapota indokolja, de bizonyos alkatrészek (mint például a fent felsoroltak) a vezérlés csere részei, és élettartamuk, használati idejük egyben értendő. Ha nem cserélünk szíjat, az pont ugyanúgy elszakadhat, mint a vízpumpa is feladhatja, amennyiben a csere során csak félmunkát végez a szakember.
Ráadásul a fél munka eredménye az újabb csere is lehet: a kopott egységek károsíthatják a későbbiekben az új vezérműszíjat, így akár egy sokkal nagyobb javítás is lehet a vége az elnaggyolt munkának.
A vízpumpa (vízszivattyú)
A vízszivattyú biztosítja a motor hűtéséhez szükséges hűtőfolyadék keringetését, így biztosítva, hogy ne melegedjen túl a motor használat közben. Meghajtását általában egy bordásszíj biztosítja, amely motor főtengelyéhez csatlakoztott elemként a vezérlés része is egyben. A vízpumpa szívja fel a hűtőfolyadékot a hűtőből, majd szivattyúzza át a motoron. Ahogyan a vízhűtő folyadék kering, elvezeti a hőt a motor alkatrészeitől, hogy azokat hűtse. Amint a hűtőfolyadék visszajut a hűtőbe, a hűtőventilátor és a külső levegő segít a folyadék hőmérsékletének csökkentésében, mielőtt újra áthaladna a motoron.
A vezérműszíj vagy vezérműlánc
Feladatuk, hogy a vezérműtengellyel és a főtengellyel együttműködve megfelelő szinkronitással mozgassák a szelepeket. Bár sokszor egyben kezelik (hiszen feladatuk is egy), de a gyártók döntése, hogy melyik megoldást alkalmazzák. A vezérműlánc tartósabb, de hangosabb megoldás, tovább bírja, mint a vezérműszíj (200.000 km körül), de drágább és a csere is magasabb költségű. A vezérműszíj kevesebbet bír, csendesebb megoldás, viszont sűrűbb a csereperiódus, álltában is elöregszik, de legalább olcsóbb a cserealkatrész és a javítási költség.
Feszítő és vezető görgők
Mechanikus és hidraulikus láncfeszítők, vezető- és feszítősínek a láncos meghajtásnál, valamint szíjfeszítők és vezetőgörgők a fogasszíjas meghajtásnál minden üzemállapotban biztosítják az optimális feltételeket és a vezérlés biztonságos futását - megcsúszás nélkül.
Vezérműtengely és főtengely szimering
Tengelytömítés, amely egy fémházból áll, mely a forgó tengelyt körülölelő úgynevezett tömítőajkat hordozza és emellett a statikus tömítésért felelős. A tömítőajkat egy rugógyűrű nyomja a tengelynek, ettől függetlenül egy minimális rés keletkezik, melyen keresztül olaj kerül a tömítőajak kenéséhez.
Olajpumpa
Feladata, hogy a megfelelő kenőolajmennyiséget biztosítsa a motor alkatrészeinek az olajteknőről az olajszűrőn és az olajhűtőn keresztül a motor kenőpontjaihoz.