Talán kezdjük a legelején: mi is a kuplung? A kuplung (avagy tengelykapcsoló) egy olyan mechanikus eszköz, amely a motor és a sebességváltó összekapcsolásában segít. Szerepe, hogy a motor által megtermelt energiát a sebességváltóra vezezesse, onnan pedig a kerekekhez jut el. A kuplungpedál segítségével a nyomólemez megnyomja a kuplungtárcsát, ez által eltávolítja a motortól a sebességváltót. Ha kiengedjük a kuplungpedált, akkor a kuplungtárcsa visszatér a helyére, a motor és a sebességváltó kapcsolata újra létrejön, és a kerekhez juttatja el a motor által megtermelt energiát: a gépjámű elindul.
Négy fő összetevője van, mindegyiknek fontos szerepe is egyben:
-
kuplungtárcsa
-
a kinyomó csapágy
-
a lendkerék
-
és a kuplungszerkezet.
Mi a vezethet a kuplung meghibásodásához, milyen jelenségekből lehet észlelni?
Jellemzően a kuplung - mint mechanikus eszköz - a kopásból eredő hatékonyságcsökkenés és meghibásodás miatt kerülhet javításra. Leginkább a körülményektől és vezetési szokástól függ az élettartama: sok hegymenetben történő váltás / csúsztatott kuplung, sok városi közlekedés miatti sebességben, kinyomott kuplung melletti lámpás várakozás, stb.
A kopás elsősorban a kuplungtárcsa és a lendkerék találkozása miatt jön létre. A kuplungtárcsán lévő különlegesen kezelt felület (amely mind a hőt, mind a súrlódást jól bírja) kopik meg, így a megvékonyodott felület nem tudja átadni a forgatónyomatékot a motortól a váltónak, mert megcsúszik.
Milyen jelenségeknél gyanakodhatunk kuplunghibára?
-
induláskor egyesbe történő váltáskor recsegő hang: előfordulhat bowden hiba, kuplungtárcsa kopás, a kuplungszerkezet rugóinak hibája
-
csörgő hang: kettős tömegű lendkerék lehet a ludas, csak a csere oldja meg
-
nehezen megy a váltás: főleg hátramenetbe és egyesbe történő váltáskor nagyon nehézkesen megy. Lehet váltóhiba is, de akár a kuplung bowden vagy kuplungtárcsakopás is.
-
gázadáskor nagyon felpörög a motor: csúszik a kuplung (a váltó és a motor nem csatlakozik megfelelőképpen), így az átadott energia nem jut át a váltón keresztül a kerekekhez. Először csak felpörög, a vége akár az is lehet, hogy egyáltalán nem indul el az autó.
Bár lehet, hogy egyes hibák nem tűnnek vészesnek (csúszik egy kicsit a kuplung, de működik az autó), de a belőlük fakadó végeredmény nem egy kisebb káromkodáshoz vezet. Ha a "bírja ez még" elvet követjük, előfordulhat, hogy a kuplunghibából egy váltóhibába is átugrunk, ami már nagyságrendi költségnövekedést eredményez. Nem beszélve arról, hogy ez már nem egy betervezett javítás lesz, így bárhol, bármikor megállhat az autó, és jöhet a vontatás vagy trailer!
Fontos, hogy a kuplungjavításnál kuplungszett (három alkatrészből álló szett, amelyek egymáshoz kopnak, így egyben cserélendőek: kuplungszerkezet, kuplungtárcsa, kinyomócsapágy) kerül felhasználásra, mert csak így biztosítható, hogy a javítás után a működés rendeltetésszerű.
Amennyiben a kuplungról (tengelykapcsolóról) szeretne még olvasni, tájékozódni:
Wikipedia: Tengelykapcsoló
https://hu.wikipedia.org/wiki/Tengelykapcsol%C3%B3
Kuplung, tengelykapcsoló működése:
https://youtu.be/VB7mlgHHZOM?si=HNOaXzIk1IYK8d25