A megfelelő gépjármű fényszóróvilágítás fontos a biztonságos közlekedés során - nem utolsósorban az éjszakai ill. szürkületi közlekedés során. A fényszóró szerepe nem csak a vezető látási viszonyait javítja, de egyúttal láttatja is a gépjárművet a többi közlekedő részére.
Nálunk autója fényszóróinak beállítása nem szemre történik, hanem a megfelelő műszerekkel és adatokkal felvértezve, így biztos lehet benne, hogy a beállítás után fényszórói a legmegfelelőbben segítik a közlekedését!
Mikor lehet szükséges a fényszóró beállítása?
- az ősz közeledtével: sűrűbben használata következik a fényszóró és egyéb világító berendezéseknek
- műszaki vizsgát megelőzően: nem megfelelő beállítások veszélyeztethetik a műszaki vizsga érvényesítését
- lámpajavítás esetén: csere és / vagy javítás esetén a beállítások szükségesek
- tapasztalt hiba esetén: folyamatosan villognak a szembejövő gépjárművek éjszaka, nem látunk megfelelő távolságra, irányba
Miért fontos a műszeres fényszóróbelállítás, miért jobb, mint "ránézésre"?
A közepes méretű járművek körében felkapottak a Xenon és Led fényszórók, a digitális fényszóróbeállítás-ellenőrző berendezések viszont a legtöbb műhelyben még nincsenek jelen. A Xenon, illetve a Led fényszórók teljesítménye kiváló, ám a helyes beállításuk nem egyszerű, ha nem áll rendelkezésre az ideális eszköz.
A Xenon és a Led fényszórók egy úgynevezett kék szegéllyel rendelkeznek a vágóvonal területén, ami szabad szemmel nem látható, így a vágóvonal helyzete nehezen mérhető fel. A vágási vonal rosszul értelmezése pedig ahhoz vezethet, hogy a fényszóró túl magasan vagy alacsonyan kerül beállításra. A fényszóró magasra állítva elvakítja a szemben közlekedő járművet és ezáltal nő egy esetleges baleset kockázata.
A vágóvonal pontos helyét, a Xenon és a Led fényszórók esetében nem lehetséges szabad szemmel megállapítani. A vetített kép kék szegélyéből adódóan a vágóvonal nem megállapítható a Bi-Xenon tekintetében sem. A hagyományos fényszóróbeállítás-ellenőrző berendezések tehát nem alkalmasak a pontos beállításra, illetve kiértékelésre.
A megoldást azok a fényszóróbeállítás-ellenőrző berendezések jelentik, amelyek kamerás technológiával vannak felszerelve. Ezek maradéktalanul kiszűrik a kék szegélyt és a vágóvonalat is képesek pontosan meghatározni.
Azokon a járműveken, egymástól eltérő lehet a vágóvonal, amelyek adaptív fényszórókkal rendelkeznek, tulajdonképpen gyártónként különbözhet. A vágóvonal kiértékelése az intelligens világítási rendszereknél speciálisan történik.
Vízszintes és függőleges irányú vágóvonal egyaránt van a dinamikusan szabályzott Led szegmens fényszórókon (Led Mátrix), az ilyen típusúaknál a „referencia szegmens” pozíciója határozza meg a kiértékelést.
A referenciaszegmens koordinátái leolvashatóak a digitális fényszóróbeállítás-ellenőrző segítségével, a koordináták ezt követően vezérlőegységbe kerülnek, végül a fényszóró újrakalibrálása következik. Ennél a pontnál már mechanikusan nem végezhető el a beállítás, ráadásul a folyamathoz kelleni fog egy digitális fényszóró tesztelő is.
Milyen készülékkel dolgozunk mi?
Texa eLight One D
A TEXA eLight burkolata aluminiumból készül, amely anyag precízen megmunkálható, könnyű, mégis erős, ezek a tulajdonságok pedig rendkívül fontosak egy szerviz számára. Mindkettő tartalmaz egy erős lítium akkumulátort, amely képes elegendő energiát tárolni a legintenzívebb munkanapokhoz is.
Az eLight tervezésénél különösen nagy hangsúlyt fektettünk az ergonómiára, annak érdekében, hogy a különböző fényszóró beállítási folyamatok mind gyorsan és egyszerűen elvégezhetők legyenek. A praktikus Fresnel lencse, (340 x 200 mm) elég nagy méretű ahhoz, hogy megfeleljen a jellemzően egyre nagyobb és szabálytalanabb alakú fényszórók tendenciájának.
Az integrált diagnosztika képes azonosítani a fényszóró típusát és kiválasztani a megfelelő szelektív aktiválási eljárásokat, ezzel lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy akár a munkára fordított idő 50%-át megspórolja a hagyományos fényszóróállítókhoz képest. Adott esetben az integrált diagnosztika segít abban is, hogy a vezérlőegységeket „beállító” üzemmódba kapcsolja.
A maximális fotometriai pontosság érdekében az E-LIGHT CMOS kamerával és lézervetővel rendelkezik, a járműgyártók legszigorúbb előírásainak megfelelően, akik például függőlegesen +/- 0,1%, vízszintesen +/- 0,2% leolvasási pontosságot írnak elő.
Főbb műszaki jellemzők:
- 7” TFT LED LCD 800 x 480 kijelző
- Cmos 5 Mpix kamera
- Fresnel lencse 340 x 200 mm
további információk a fényszórókról